Wednesday 2 September 2015

Bacteria di dalam air minuman

Bacteria di dalam air minuman

Bacteria di dalam air minuman


coway4health.blogspot.com

PETALING JAYA: Air yang anda beli dari mesin layan diri mungkin tidak sebersih yang anda fikirkan.
Dua puluh sembilan sampel air telah diambil daripada mesin itu di seluruh Lembah Klang - dan hampir semua telah tercemar.
Terdapat kimia berbahaya seperti E. coli, koliform dan Clostridium perfringens mikrob - jenis yang sama bakteria didapati di dalam kumbahan yang tidak dirawat.
Koliform dan Clostridium perfringens juga bakteria yang sama yang terdapat dalam najis manusia dan haiwan.
Bakteria ini boleh menyebabkan kekejangan, cirit-birit dan masalah pencernaan yang lain.
The Star telah menjalankan ujian bersama-sama dengan Forum Air Malaysia, sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara.
Forum Air Malaysia diuji 14 sampel pada April manakala Skrin Bintang 15.
Sampel terdiri daripada mesin layan diri di sini dan di Subang Jaya, Cheras, Klang dan Kuala Lumpur.
Di bawah Akta Selamat Minum Air Malaysia, sepatutnya tiada ada apa-apa kesan koliform atau E. coli dalam air minuman.
Forum Air penyelidikan dan eksekutif dasar Jesslyn Pek berkata ia bimbang bahawa banyak contoh tidak mempunyai kesan klorin percuma atau fluorida, yang merupakan bahan kimia yang diperlukan untuk membunuh bakteria di dalam air.
"Daripada ujian ke atas 14 sampel air, enam didapati mempunyai sama ada koliform atau E. coli - dan tidak mengandungi sebarang klorin percuma atau klorida," katanya.
"Klorin Percuma mesti ada, kerana ia adalah pembasmi kuman," kata Pek.
"Terdapat piawaian untuk menentukan berapa banyak klorin bebas diperlukan untuk digunakan untuk merawat air, tetapi kerana ia tidak dapat dikesan sama sekali dalam sampel ini, ia menunjukkan bahawa jumlah yang tidak mencukupi telah digunakan."
Dalam ujian yang dijalankan oleh The Star dengan makmal bertauliah, semua 15 sampel didapati positif koliform dan Clostridium perfringens.
Mesin penjual air terdapat dalam bangunan pejabat dan kediaman dan universiti atau kolej.
Orang lebih suka untuk membeli air ini kerana ia kos hanya kira-kira 20 sen seliter berbanding air botol, yang boleh kos lebih daripada RM2 untuk jumlah yang sama.
Menurut sumber industri, Kementerian Kesihatan memulakan usaha di seluruh negara untuk memberi lesen kepada pemilik mesin penjual air tahun lepas.
Walau bagaimanapun, sehingga kini, ramai yang tidak memberi maklum balas.
Untuk mendapatkan lesen, pengendali perlu membayar RM450 bagi setiap mesin dan menghantar air dari mesin untuk ujian kualiti di Jabatan Kimia.
Mereka juga perlu membayar yuran pemprosesan lesen RM130.
Suatu lesen dua tahun kos RM150.
Peraturan 360 (c) (untuk "air vended") telah ditambah kepada Peraturan-Peraturan Makanan 1985 pada bulan Ogos 2012 untuk mengawal mesin penjual air.
Kementerian itu telah meminta keputusan ujian air penuh selepas dimaklumkan oleh The Star.
http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/08/19/Bacteria-in-your-drinking-water-Germs-in-human-and-animal-faeces-found-in-vending-machines/
Pakar: Sistem Penapisan perlu diservis dengan kerap


PETALING JAYA: Sistem penapisan dalam mesin layan diri air boleh menjadi alasan bagi pembiakan bakteria jika tidak diservis dengan kerap, berkata pakar-pakar.
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard CEO Ratna Devi Nadarajan berkata, tujuan sistem ini adalah untuk menapis bakteria, tetapi jika ia tidak dikekalkan atau diservis dengan kerap, ia boleh membiak bakteria.
Selain penapis, dia berkata muncung terdedah juga boleh mengumpulkan bakteria jika tidak dikekalkan atau dibersihkan.
"Hakikat bahawa koliform najis telah dijumpai dalam air menunjukkan bahawa ia sudah sangat buruk.
Ratna, bagaimanapun berkata koliform boleh dengan mudah dirawat dengan klorin. "Kita tidak boleh bertolak ansur mengenai perkara ini. Bakteria itu tidak perlu ada sama sekali, "katanya.
Beliau berkata kehadiran klorin bebas di dalam air adalah satu petunjuk bahawa bahan pembasmi kuman yang masih bekerja.
"Tetapi dalam banyak sampel air, tidak ada kesan klorin bebas, yang bermakna rawatan air tidak dilakukan dengan baik."
Ratna berkata kehadiran koliform dalam air minum boleh menyebabkan cirit-birit atau perut lain-lain masalah, terutama pada kanak-kanak dan mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang sedia ada.
Penyelidikan Forum Air Malaysia dan eksekutif dasar Jesslyn Pek berkata Clostridium perfringens bakteria yang terdapat dalam sampel air diuji tidak berbahaya di dalam air tetapi boleh menyebabkan keracunan makanan.
"Ia biasanya menyebabkan masalah perut kira-kira sehari dan orang mungkin tidak tahu bahawa disebabkan oleh air.
"Keracunan makanan boleh mengakibatkan jika air ini digunakan untuk memasak," katanya.
Pek berkata keadaan banyak daripada mesin penjual air juga didapati tidak mengikut Bahagian 5 (55) daripada Peraturan Kebersihan Makanan 2009.
"Menurut peraturan, mesin mesti 'dilengkapi dengan penutup-diri, pintu ketat pada petak mengetepikan apabila mesin vending air tidak digunakan.
"Beberapa mesin mempunyai pintu yang tidak dapat ditutup sendiri manakala yang lain tidak pun mempunyai pintu," katanya.
Pek menggesa Kementerian Kesihatan mengambil tindakan segera dengan menapis pengendali mesin layan diri.
http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/08/19/Experts-Filtration-system-must-be-serviced-regularly/

No comments:

Post a Comment